Raport z projektu HLB Hessenbus GmbH

Produkt: 
Stacjonarna platforma robocza  z elektrycznie regulowanymi wysuwami do prac przy dachu autobusów elektrycznych

Klient: 
HLB Hessenbus GmbH

Hessische Landesbahn GmbH to firma transportowa z siedzibą we Frankfurcie nad Menem, obsługująca transport pasażerski i towarowy na różnych trasach kolejowych w Hesji i sąsiednich landach. Oprócz oferowanych usług transportowych, firma posiada własny dział infrastruktury, w którym prowadzone są prace konserwacyjne oraz serwisowe pojazdów. Dzięki nowoczesnej flocie i zaangażowanemu zespołowi mechaników, Hessische Landesbahn dba o niezawodną i zorientowaną na klienta mobilność nie tylko w Hesji.

 

W ostatnich latach firma Hessische Landesbahn w coraz większym stopniu wykorzystuje autobusy elektryczne, by działać w sposób bardziej zrównoważony i przyjazny środowisku. Korzystając z e-busów, Hessische Landesbahn w istotny sposób przyczynia się nie tyko do zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza, ale także hałasu w miastach. Wraz z zakupem nowych autobusów, dostosowana do ich obsługi została także zajezdnia z infrastrukturą ładowania. Tak stworzone miejsce pozwala w komfortowych i bezpiecznych warunkach dokonywać zarówno przeglądy, naprawy czy cykliczne testy pojazdów, ale również serwisować i naprawiać systemy klimatyzacji oraz akumulatory.

Duży potencjał na małej przestrzeni

Hala serwisowa, dla której projektowaliśmy platformę serwisowa, charakteryzowała się małą przestrzenią robocza. Dlatego kluczową kwestią, poprzedzającą jej wykonanie, były bardzo dokładne pomiary pomieszczania, wraz z elementami konstrukcyjnymi lub innymi urządzeniami, które mogłyby uniemożliwić dopasowanie wykonanej przez nas platformy. Dokładnie omówiliśmy z klientem funkcjonalność konstrukcji oraz wymagania, jakie powinna spełniać.

Faza poprzedzająca projektowanie wskazała na przykład konieczność zmiany położenia torów istniejącej już suwnicy – aby zmieścić platformę roboczą tory musiały być przesunięte w górę. Także istniejące podnośniki opon musiały zostać zintegrowane z koncepcją bezpieczeństwa stanowiska roboczego. A barierki zabezpieczające, które zazwyczaj w takich konstrukcjach wysuwa się do góry, z uwagi na ograniczoną przestrzeń musiały zostać zaprojektowane tak, by składały się na boki.

Ponadto zainstalowano stację ładowania, która została dostosowana do pozycji parkowania autobusów na stanowisku roboczym. Wszystko po to, by zminimalizować utrudnienia wynikające z obecności kabla do ładowania.

Bezpieczeństwo i wydajność

Konstrukcja została opracowana specjalnie dla modelu autobusu eCitaro o długości całkowitej 12,20 m, w którym układ klimatyzacji, moduły baterii wraz z chłodnicą oraz falownik, znajdują się na dachu pojazdu. Do wymienionych elementów musi być zapewniony bezpieczny i wygodny dostęp, w celu ewentualnej ich naprawy lub wymiany modułów. Autobusy wjeżdżają na stanowisko robocze z jednej strony, a prawidłowe ustawienie pojazdu wspierane jest przez fotokomórkę. Barierki z przodu i z tyłu stanowiska roboczego można rozłożyć z poziomu podłoża jeszcze przed wjazdem autobusu. Podobnie, z poziomu podłoża steruje się elektronicznie wysuwanymi podestami, które dopasowuje się do poszycia autobusu. Wysuwy wyposażone zostały w gumowy odbojnik z czujnikiem nacisku, który zapobiega uszkodzeniu zewnętrznej powłoki pojazdu.

Gdy wszystkie barierki i wysuwy są zablokowane w docelowej pozycji, otwierają się drzwi bezpieczeństwa. Wejście na platformę odbywa się za pomocą schodów. Podnośniki opon, które również są podłączone za pośrednictwem szafy sterowniczej, są blokowane, aby zapobiec uszkodzeniu wysuwów czy barierek. Dźwignie opon są odblokowane dopiero po całkowitym wsunięciu wysuwów platformy roboczej na dachu i złożeniu barierek.

Tak mówi nasz klient, Michael Peitz, HLB Hessenbus GmbH:

 

Jesteśmy bardzo zadowoleni z udanej współpracy z firmą KRAUSE, jako partnerem projektowym. Wspólnie dokonaliśmy znaczącego postępu w kierunku nowoczesnej konserwacji pojazdów komunikacji miejskiej, mimo ograniczonej przestrzeni, jaką mieliśmy do dyspozycji. Firma KRAUSE przekonała nas swoimi szerokimi kompetencjami – zarówno na etapie konsultacji, przez realizację konstrukcji, po jej montaż w docelowym miejscu wykorzystania.“

Dźwig i platforma robocza – synergia w działaniu

Aby wymienić ciężkie moduły baterii zasilające pojazd, pracownicy HLB używają dźwigu, dzięki któremu można podnosić ciężkie ładunki. Aby mieć lepszy widok na ten obszar, platforma robocza została z jednej strony przedłużona i dzięki temu zapewniony jest także lepszy dostęp do pracy przy pojeździe oraz panelu sterowania dźwigiem. Alternatywnie, obszar ten może być również wykorzystywany jako miejsce do przechowywania materiałów lub narzędzi. Po podniesieniu ładunku, dźwig przejeżdża przez barierki zabezpieczające, które są wyposażona w drzwi wahadłowe. W ten sposób przez cały czas zapewniona jest ochrona użytkowników przed upadkiem z wysokości.

W tym momencie można rozpocząć właściwą pracę. Na dachu platformy roboczej pracownicy HLB mają do dyspozycji kilka gniazdek i dozownik węża sprężonego powietrza. Obszar pod platformą roboczą został również wyposażony w gniazda oraz dodatkowe oświetlenie.

Różne podłoże dla maksymalnej elastyczności

Pokrycia platformy roboczej zostały odpowiednio dostosowane do różnych obszarów roboczych. Schody wejściowe o nachyleniu 60° zostały wykonane z kraty aluminiowej o klasie poślizgowości R13, powierzchnia robocza platformy – z aluminium ryflowanego, a wysuwy – z aluminiowej blachy ocynkowanej ogniowo. Zasadniczo wszystkie powierzchnie w naszych platformach roboczych można dostosowywać do wymagań klienta oraz warunków panujących na miejscu ich wykorzystania. Dzięki modułowej budowie, poszczególne elementy konstrukcji można z łatwością wymieniać.

Widok na stanowisko pracy przed wjazdem autobusu
Wjazd pojazdu na stanowisko do prac serwisowych przy dachu
Widok zaparkowanego autobusu gotowego do prac serwisowych
Złożone wysuwy przy platformie konstrukcji
Platforma, dzięki wysuwom dopasowana do poszycia pojazdu
Powierzchnia robocza z rozłożonymi wysuwam
Obszar pracy dźwigu przy rozłożonej platformie
Widok na dźwig, który przejeżdża przez barierkę ochronną wyposażoną w drzwi wahadłowe
Praca dźwigu przy wymianie modułów baterii
Obszar roboczy zabezpieczony z każdej strony
Barierka ochronna z drzwiami wahadłowymi, które umożliwiają przejazd dźwigu
Drzwi bezpieczeństwa do awaryjnego zejścia z platformy
Barierka ochronna i drzwi do awaryjnego zejścia schodami

Zapytanie do nas:

Jeśli macie Państwo jakieś dodatkowe pytania związane z ofertą aluminiowych konstrukcji specjalnych dedykowanych pojazdom szynowym i użytkowym, nie zwlekajcie! Wyślijcie nam zapytanie, a my udzielimy wyczerpującej odpowiedzi.

Aktualności z obszaru realizacji konstrukcji specjalnych

Praca na rusztowaniach zimą

Niska temperatura nie sprzyja budowaniu. Z tego powodu większość ciężkich prac budowlanych w okresie zimowym odkładana jest do wiosny. Nie znaczy to jednak, że podczas ujemnych temperatur aktywność w branży budowlanej całkowicie zanika. Niektóre prace – zwłaszcza wykończeniowe – można z powodzeniem…

Czytaj dalej
Platforma robocza z regulowaną wysokością i rozkładanymi barierkami

Transport zbiorowy i ekologia to nierozerwalne połączenie. Kilka lat temu weszło na wyższy poziom dzięki stopniowemu przechodzeniu miejskich zakładów komunikacyjnych z pojazdów zasilanych spalinowo na flotę elektryczną. Wychodząc naprzeciw potrzebom tego sektora oferujemy mobilną platformę roboczą z…

Czytaj dalej
Serwis autobusów elektrycznych

Elektromobilność to już nie science-fiction, a teraźniejszość! Pojazdy napędzane energią elektryczną cieszą się coraz większą popularnością, przy czym mowa tu nie tylko o samochodach osobowych, ale również pojazdach wykorzystywanych w transporcie publicznym. A takie pojawiają się polskich miastach…

Czytaj dalej
Aktualności

Zdobądź dofinansowanie ZUS na zakup podestów roboczych oraz rusztowań KRAUSE i popraw bezpieczeństwo pracy!

Już 26 lutego br. rusza kolejny konkurs organizowany przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Pracodawcy znów będą mogli otrzymać dofinansowanie na…

Więcej informacji >>

Nowe drabiny aluminiowe z serii STABILO o nośności do 225 kg

Większość dostępnych na rynku drabin ma nośność do 150 kg. I choć w bardzo wielu sytuacjach ten parametr jest wystarczający, to niekiedy potrzeba…

Więcej informacji >>

Wprowadzamy nową ofertę jezdnych podestów roboczych

Wymagające, wilgotne środowisko pracy, zadania wykonywane na zewnątrz w trudnych warunkach atmosferycznych podczas opadów deszczu lub śniegu? Jeśli…

Więcej informacji >>

Rusztowanie KRAUSE do odśnieżania aut ciężarowych

Oczyszczanie plandek i naczep samochodów ciężarowych z nadmiaru śniegu czy lodu to nie lada wyzwanie dla kierowców. Duże gabaryty pojazdów pozwalają…

Więcej informacji >>

MPK w Poznaniu z innowacyjnym podestem roboczym KRAUSE

Transport publiczny się zmienia, a my wspieramy miejskie przedsiębiorstwa komunikacyjne na drodze zielonej transformacji. Dzięki nawiązaniu, kilka lat…

Więcej informacji >>

KRAUSE ponownie z Izbą Gospodarczą Komunikacji Miejskiej

Pod koniec września w Rytrze koło Nowego Sącza odbyła się dwudniowa Komisja BHP i Nadzoru Ruchu Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej. Jednym z…

Więcej informacji >>
Strefa Wiedzy

Małe rusztowanie – poręczne i użyteczne

Prace na wysokości wokół domu, w trakcie jego sprzątania czy remontowania kojarzą nam się przede wszystkim z używaniem drabiny. Ale podczas tego typu…

Więcej informacji >>

Drabina 7-stopniowa – wysokość przestanie Cię ograniczać!

Konstrukcja oraz wygląd drabiny aluminiowej 7-stopniowej jest między innymi wynikiem zmian technologicznych. W XX wieku wraz z rosnącym…

Więcej informacji >>

Jak bezpiecznie usunąć lodowe sople na dachu domu?

Zimowa aura to nie tylko puszyste, śnieżne zaspy, ale także lodowe sople, które zwisają z drzew, rynien czy dachów budynków. Chociaż prezentują się…

Więcej informacji >>
Szkolenia

Brak aktualnych wydarzeń.
Wkrótce poinformujemy Państwa o nadchodzących terminach.

Mają Państwo pytania? Chętnie doradzimy!