Raport z projektu HLB Hessenbus GmbH
Produkt:
Stacjonarna platforma robocza z elektrycznie regulowanymi wysuwami do prac przy dachu autobusów elektrycznych
Klient:
HLB Hessenbus GmbH
Hessische Landesbahn GmbH to firma transportowa z siedzibą we Frankfurcie nad Menem, obsługująca transport pasażerski i towarowy na różnych trasach kolejowych w Hesji i sąsiednich landach. Oprócz oferowanych usług transportowych, firma posiada własny dział infrastruktury, w którym prowadzone są prace konserwacyjne oraz serwisowe pojazdów. Dzięki nowoczesnej flocie i zaangażowanemu zespołowi mechaników, Hessische Landesbahn dba o niezawodną i zorientowaną na klienta mobilność nie tylko w Hesji.
W ostatnich latach firma Hessische Landesbahn w coraz większym stopniu wykorzystuje autobusy elektryczne, by działać w sposób bardziej zrównoważony i przyjazny środowisku. Korzystając z e-busów, Hessische Landesbahn w istotny sposób przyczynia się nie tyko do zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza, ale także hałasu w miastach. Wraz z zakupem nowych autobusów, dostosowana do ich obsługi została także zajezdnia z infrastrukturą ładowania. Tak stworzone miejsce pozwala w komfortowych i bezpiecznych warunkach dokonywać zarówno przeglądy, naprawy czy cykliczne testy pojazdów, ale również serwisować i naprawiać systemy klimatyzacji oraz akumulatory.
Hala serwisowa, dla której projektowaliśmy platformę serwisowa, charakteryzowała się małą przestrzenią robocza. Dlatego kluczową kwestią, poprzedzającą jej wykonanie, były bardzo dokładne pomiary pomieszczania, wraz z elementami konstrukcyjnymi lub innymi urządzeniami, które mogłyby uniemożliwić dopasowanie wykonanej przez nas platformy. Dokładnie omówiliśmy z klientem funkcjonalność konstrukcji oraz wymagania, jakie powinna spełniać.
Faza poprzedzająca projektowanie wskazała na przykład konieczność zmiany położenia torów istniejącej już suwnicy – aby zmieścić platformę roboczą tory musiały być przesunięte w górę. Także istniejące podnośniki opon musiały zostać zintegrowane z koncepcją bezpieczeństwa stanowiska roboczego. A barierki zabezpieczające, które zazwyczaj w takich konstrukcjach wysuwa się do góry, z uwagi na ograniczoną przestrzeń musiały zostać zaprojektowane tak, by składały się na boki.
Ponadto zainstalowano stację ładowania, która została dostosowana do pozycji parkowania autobusów na stanowisku roboczym. Wszystko po to, by zminimalizować utrudnienia wynikające z obecności kabla do ładowania.
Bezpieczeństwo i wydajność
Konstrukcja została opracowana specjalnie dla modelu autobusu eCitaro o długości całkowitej 12,20 m, w którym układ klimatyzacji, moduły baterii wraz z chłodnicą oraz falownik, znajdują się na dachu pojazdu. Do wymienionych elementów musi być zapewniony bezpieczny i wygodny dostęp, w celu ewentualnej ich naprawy lub wymiany modułów. Autobusy wjeżdżają na stanowisko robocze z jednej strony, a prawidłowe ustawienie pojazdu wspierane jest przez fotokomórkę. Barierki z przodu i z tyłu stanowiska roboczego można rozłożyć z poziomu podłoża jeszcze przed wjazdem autobusu. Podobnie, z poziomu podłoża steruje się elektronicznie wysuwanymi podestami, które dopasowuje się do poszycia autobusu. Wysuwy wyposażone zostały w gumowy odbojnik z czujnikiem nacisku, który zapobiega uszkodzeniu zewnętrznej powłoki pojazdu.
Gdy wszystkie barierki i wysuwy są zablokowane w docelowej pozycji, otwierają się drzwi bezpieczeństwa. Wejście na platformę odbywa się za pomocą schodów. Podnośniki opon, które również są podłączone za pośrednictwem szafy sterowniczej, są blokowane, aby zapobiec uszkodzeniu wysuwów czy barierek. Dźwignie opon są odblokowane dopiero po całkowitym wsunięciu wysuwów platformy roboczej na dachu i złożeniu barierek.
Tak mówi nasz klient, Michael Peitz, HLB Hessenbus GmbH:
„Jesteśmy bardzo zadowoleni z udanej współpracy z firmą KRAUSE, jako partnerem projektowym. Wspólnie dokonaliśmy znaczącego postępu w kierunku nowoczesnej konserwacji pojazdów komunikacji miejskiej, mimo ograniczonej przestrzeni, jaką mieliśmy do dyspozycji. Firma KRAUSE przekonała nas swoimi szerokimi kompetencjami – zarówno na etapie konsultacji, przez realizację konstrukcji, po jej montaż w docelowym miejscu wykorzystania.“
Dźwig i platforma robocza – synergia w działaniu
Aby wymienić ciężkie moduły baterii zasilające pojazd, pracownicy HLB używają dźwigu, dzięki któremu można podnosić ciężkie ładunki. Aby mieć lepszy widok na ten obszar, platforma robocza została z jednej strony przedłużona i dzięki temu zapewniony jest także lepszy dostęp do pracy przy pojeździe oraz panelu sterowania dźwigiem. Alternatywnie, obszar ten może być również wykorzystywany jako miejsce do przechowywania materiałów lub narzędzi. Po podniesieniu ładunku, dźwig przejeżdża przez barierki zabezpieczające, które są wyposażona w drzwi wahadłowe. W ten sposób przez cały czas zapewniona jest ochrona użytkowników przed upadkiem z wysokości.
W tym momencie można rozpocząć właściwą pracę. Na dachu platformy roboczej pracownicy HLB mają do dyspozycji kilka gniazdek i dozownik węża sprężonego powietrza. Obszar pod platformą roboczą został również wyposażony w gniazda oraz dodatkowe oświetlenie.
Różne podłoże dla maksymalnej elastyczności
Pokrycia platformy roboczej zostały odpowiednio dostosowane do różnych obszarów roboczych. Schody wejściowe o nachyleniu 60° zostały wykonane z kraty aluminiowej o klasie poślizgowości R13, powierzchnia robocza platformy – z aluminium ryflowanego, a wysuwy – z aluminiowej blachy ocynkowanej ogniowo. Zasadniczo wszystkie powierzchnie w naszych platformach roboczych można dostosowywać do wymagań klienta oraz warunków panujących na miejscu ich wykorzystania. Dzięki modułowej budowie, poszczególne elementy konstrukcji można z łatwością wymieniać.
Zapytanie do nas:
Jeśli macie Państwo jakieś dodatkowe pytania związane z ofertą aluminiowych konstrukcji specjalnych dedykowanych pojazdom szynowym i użytkowym, nie zwlekajcie! Wyślijcie nam zapytanie, a my udzielimy wyczerpującej odpowiedzi.
Aktualności z obszaru realizacji konstrukcji specjalnych
Brak aktualnych wydarzeń.
Wkrótce poinformujemy Państwa o nadchodzących terminach.