Raport z projektu SWEG Südwestdeutsche Landesverkehrs-GmbH

Produkt: 
Stacjonarna konstrukcja specjalna z ręcznymi wysuwami do konserwacji i naprawy pociągów

Klient: 
SWEG Südwestdeutsche Landesverkehrs-GmbH

SWEG Südwestdeutsche Landesverkehrs-GmbH z siedzibą w Lahr (Schwarzwald) jest firmą, która odgrywa ważną rolę w lokalnym transporcie publicznym i towarowym w południowo-zachodnich Niemczech. Utrzymuje flotę ok. 470 autobusów, 180 pojazdów szynowych oraz 6 lokomotyw spalinowych do przewozów towarowych. Przedsiębiorstwo wykonuje okresowe kontrole oraz niezbędne prace serwisowe wszystkich pojazdów we własnym zakresie w kilku zajezdniach.

Platforma robocza wykonana na indywidualne zamówienie

Firma KRAUSE zaprojektowała oraz wykonała dla przedsiębiorstwa Hohenzollerische Landesbahn z SWEG w Gammertingen długą platformę roboczą, dostosowaną do serwisowania do pociągów "Lint 54" serii 622. Dzięki niej, pracownicy SWEG mają bezpieczny dostęp do powierzchni dachowych obsługiwanych pojazdów szynowych, mogą zatem w bezpieczny i komfortowy sposób dokonywać konserwacji systemów klimatyzacji. Zaprojektowana przez naszych konstruktorów konstrukcja znacząco skraca czas trwania prac serwisowych, a co za tym idzie – postój pociągu w zajezdni, jednocześnie gwarantując serwisantom ergonomiczne i bezpieczne stanowiska pracy. Jest to z pewnością inwestycja, która szybko się zwróci i na stałe zwiększy efektywność prac.

Stworzone dzięki platformie stanowisko pracy ma długość 55 metrów i przebiega przez dwie hale zajezdni, połączone ze sobą przepustem. Ze względu na ograniczoną przestrzeń wewnątrz obiektu, konstrukcja musiała być zaprojektowana z niemal centymetrową dokładnością. Aby tak się stało, hala została zmierzona za pomocą skanera 3D, który nie tylko umożliwia bardzo dokładne pomiary, ale pozwala także, w istniejących już obiektach, uwzględnić rozwiązania i wyposażenie specjalne, takie jak słupy nośne, park maszynowy czy inne systemy.

Na podstawie dokonanego pomiaru, konstruktorzy KRAUSE mogli efektywnie wykorzystać dostępną przestrzeń, uzyskując maksymalne wymiary robocze platformy.

Wzrost efektywności i bezpieczeństwa pracy

Hala zajezdni została zaprojektowana tak, by serwisowane pociągi mogły przez nią przejechać, bez konieczności cofania. Wymaga to jednak podnoszenia przedniej i tylnej części platformy – jej regulacja odbywa się elektrycznie. Po wjeździe pojazdu do hali i osiągnięciu przez niego pozycji postojowej, następuje opuszczenie wymienionych część platformy i rozpoczyna się ręczne wysuwanie płyt podłogowych (elementy 12-metrowe), które zakończone zostały listwą odbojnikową. Dzięki temu, płyty szczelnie przylegają do obudowy wagonów, jednocześnie nie uszkadzając ich poszycia oraz gwarantując mechanikom pełne bezpieczeństwo. W celu zapewnienia pracownikom bezpieczeństwa, a także uniknięcia ewentualnych uszkodzeń przez wykorzystywane w hali wózki transportowe, mechanizm regulacji wysokości przedniej i tylnej części platformy wraz z słupkami podporowymi został wyposażony w kratę ochronną.

Zastosowanie zaprojektowanego w ten sposób stanowiska roboczego dedykowanego pracom w obszarze dachu pociągów znacząco zwiększa ich komfort i bezpieczeństwo. W porównaniu do alternatywnych rozwiązań, np. w postaci wolnostojących drabin, które trzeba by było często przestawiać, jest to rozwiązanie optymalne także z punktu widzenia ergonomii pracy. Prace przebiegają sprawnie, a czas postoju pociągu w zajezdni znacząco się skrócił, optymalizując wydajność działu utrzymania ruchu.

Z uwagi na ograniczoną wewnątrz pomieszczenia przestrzeń, maksymalna szerokość stanowiska roboczego (platformy), jaką udało się uzyskać przed wysunięciem płyt podłogowych, to 1 metr. Dlatego, by zwiększyć komfort pracy osób przebywających na platformie, na całej jej długości platformy zdecydowano się na zainstalowanie czterech dodatkowych przestrzeni roboczych (w postaci występów), po 2 na każdą ze stron. Można je wykorzystać jako podręczny magazyn do przechowywania narzędzi, części zamiennych oraz innych niezbędnych materiałów, sprawdzi się także podczas przemieszczania się po platformie pracowników, którzy dzięki min będą się mogli swobodnie wymijać.

Ważną funkcję ochronną pełnią zamontowane na stałe barierki, które oddzielają poszczególne wagony pociągu. Warto zwrócić uwagę, że konstrukcja została zaprojektowana w systemie modułowym, dzięki czemu w przyszłości sprawdzi się także podczas obsługi innych typów pociągów.

Tak o konstrukcji  mówi przedstawiciel naszego klienta, firmy SWEG Südwestdeutsche Landesverkehrs-GmbH:

 

"Dziękujemy konstruktorom oraz zespołowi projektowemu KRAUSE za udaną współpracę oraz wsparcie na każdym etapie realizacji tego projektu. Pomimo wymagających warunków przestrzennych, jakie panują w zajezdni, zaprojektowano konstrukcję, która spełniła wszystkie nasze wymagania techniczne i stanowi komfortowe oraz bezpieczne stanowisko pracy”.

Maksymalne bezpieczeństwo przy wejściu oraz zejściu

Centralnie umiejscowione schody wejściowe na platformę zostały wykonane ze stopni kratowych o klasie odporności na poślizg R13 oraz zabezpieczone specjalną obudową przed wejściem osób nieuprawnionych. Dwie drabiny pionowe na końcach platformy, gwarantują dodatkową formę ewakuacji w sytuacji zagrożenia. Poszycie pomostu roboczego wykonano z aluminium ryflowanego, a wysuwane płyty podłogowe z blachy aluminiowej ocynkowanej ogniowo. Należy jednak pamiętać, że użyte materiały dostosowywane są zawsze do indywidualnych potrzeb klienta.

Stanowisko pracy zostało wyposażone w przyłącza prądu i sprężonego powietrza, a dodatkowe lampy zapewniają odpowiednie oświetlenie stanowiska pracy. System sygnalizacji świetlnej wspomaga maszynistów podczas wjazdu pociągów.

Wjazd pociągu do hali serwisowej
Wjazd pociągu na stanowisko do prac przy dachu
Pociąg w pozycji postojowej w hali serwisowej
Wysuwy przydokowane do poszycia pociągu z zerową szczeliną
Wysuwy boczne w pozycji zaparkowanej pociągu do prac serwisowych
Zastosowanie stanowiska roboczego do prac przy dachu znacznie zwiększa efektywność koniecznych do wykonania prac serwisowych, ponieważ za pomocą platformy roboczej można dotrzeć do powierzchni dachu całego pociągu
Dzięki skupieniu się na pracach przy jednym modelu pociągu pracownicy są chronieni w obszarze połączenia między dwoma wagonami za pomocą zamontowanej na stałe barierki
Dla zwiększenia komfortu pracy osób przebywających na platformie, na całej jej długości platformy zdecydowano się na zainstalowanie czterech dodatkowych przestrzeni roboczych (w postaci występów), po 2 na każdą ze stron. Można je wykorzystać jako podręczny magazyn do przechowywania narzędzi, części zamiennych oraz innych niezbędnych materiałów
Centralnie umiejscowione schody wejściowe na platformę zostały wykonane ze stopni kratowych o klasie odporności na poślizg R13 oraz zabezpieczone specjalną obudową przed wejściem osób nieuprawnionych
Dwie drabiny ewakuacyjne na końcach stanowiska do prac przy dachu zapewniają dodatkowe bezpieczeństwo pracowników

Zapytanie do nas:

Jeśli macie Państwo jakieś dodatkowe pytania związane z ofertą aluminiowych konstrukcji specjalnych dedykowanych pojazdom szynowym i użytkowym, nie zwlekajcie! Wyślijcie nam zapytanie, a my udzielimy wyczerpującej odpowiedzi.

Aktualności z obszaru realizacji konstrukcji specjalnych

Praca na rusztowaniach zimą

Niska temperatura nie sprzyja budowaniu. Z tego powodu większość ciężkich prac budowlanych w okresie zimowym odkładana jest do wiosny. Nie znaczy to jednak, że podczas ujemnych temperatur aktywność w branży budowlanej całkowicie zanika. Niektóre prace – zwłaszcza wykończeniowe – można z powodzeniem…

Czytaj dalej
Platforma robocza z regulowaną wysokością i rozkładanymi barierkami

Transport zbiorowy i ekologia to nierozerwalne połączenie. Kilka lat temu weszło na wyższy poziom dzięki stopniowemu przechodzeniu miejskich zakładów komunikacyjnych z pojazdów zasilanych spalinowo na flotę elektryczną. Wychodząc naprzeciw potrzebom tego sektora oferujemy mobilną platformę roboczą z…

Czytaj dalej
Serwis autobusów elektrycznych

Elektromobilność to już nie science-fiction, a teraźniejszość! Pojazdy napędzane energią elektryczną cieszą się coraz większą popularnością, przy czym mowa tu nie tylko o samochodach osobowych, ale również pojazdach wykorzystywanych w transporcie publicznym. A takie pojawiają się polskich miastach…

Czytaj dalej
Aktualności

Eksperci KRAUSE na Safety Days 2023 w Gdańsku

Na początku czerwca 2023 r. odbyła się kolejna edycja wydarzenia Safety Days, które tradycyjnie już organizowane jest w Gdańsku przez firmę Rojam.…

Więcej informacji >>

Nagroda „Best Of" w kategorii Wokół domu: Aluminiowe rusztowanie robocze ClimTec

Co roku redakcja renomowanego niemieckiego magazynu branżowego „Heimwerker Praxis" wybiera grupę produktów, które wyróżniają się wyjątkowymi…

Więcej informacji >>

Nowość w ofercie drabin. Wprowadzamy modele wolnostojące ze stopniami R13

Drabiny pomocne są nie tylko w naszym codziennym życiu, ale przede wszystkim podczas profesjonalnych prac nad podłożem. Umożliwiają dostęp do wyżej…

Więcej informacji >>

KRAUSE na Międzynarodowych Targach TSL 2023 w Ptak Warsaw Expo

6 kwietnia br. zakończyła się 4. edycja Międzynarodowych Targów TSL. Trzydniowe wydarzenie, które tradycyjnie odbywało się w Ptak Warsaw Expo,…

Więcej informacji >>

Wspieramy zakłady komunikacyjne w zielonej transformacji. Stanisław Deja w wywiadzie dla Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej

Transport publiczny się zmienia, a miejskie zakłady komunikacyjne stają dziś przed dużym wyzwaniem, jakim jest wymiana floty autobusów miejskich z…

Więcej informacji >>

Klasyka w nowej odsłonie. Składane schodki Treppy w wersji anodowanej

Są sytuacje, w których sprzętom do prac na wysokości stawia się naprawdę wysokie wymagania – muszą nie tylko gwarantować szybki i bezpieczny dostęp do…

Więcej informacji >>
Strefa Wiedzy

Jaką wybrać drabinę na antresolę?

Twoje mieszkanie jest wysokie, ale brakuje Ci trochę przestrzeni? A może remontujesz swoją nieruchomość na wynajem i chcesz, aby była jak najbardziej…

Więcej informacji >>

Które narzędzia do remontu są niezbędne?

Remont domu lub mieszkania potrafi być sporym wyzwaniem, szczególnie gdy niezbędne są kompleksowe zmiany. Większe prace zwykle planujemy co…

Więcej informacji >>

Drabina ozdobna jako element dekoracyjny

Kiedyś drabina kojarzyła się głównie z sięganiem czegoś z wysokich półek, zakładaniem firanek albo robieniem remontu. Teraz to nie tylko praktyczny…

Więcej informacji >>
Szkolenia

10.10.2023

Warszawa - Szkolenie otwarte z zakresu wykonywania przeglądów okresowych

Kategoria; Schodki, drabiny, rusztowania jezdne
Typ szkolenia: Stacjonarne

Więcej informacji >>

17.10.2023

Świdnica - Szkolenie otwarte z zakresu wykonywania przeglądów okresowych

Kategoria; Schodki, drabiny, rusztowania jezdne
Typ szkolenia: Stacjonarne

Więcej informacji >>

24.10.2023

Katowice - Szkolenie otwarte z zakresu wykonywania przeglądów okresowych

Kategoria; Schodki, drabiny, rusztowania jezdne
Typ szkolenia: Stacjonarne

Więcej informacji >>

Mają Państwo pytania? Chętnie doradzimy!