Raport z projektu SWEG Südwestdeutsche Landesverkehrs-GmbH

Produkt: 
Stacjonarna konstrukcja specjalna z ręcznymi wysuwami do konserwacji i naprawy pociągów

Klient: 
SWEG Südwestdeutsche Landesverkehrs-GmbH

SWEG Südwestdeutsche Landesverkehrs-GmbH z siedzibą w Lahr (Schwarzwald) jest firmą, która odgrywa ważną rolę w lokalnym transporcie publicznym i towarowym w południowo-zachodnich Niemczech. Utrzymuje flotę ok. 470 autobusów, 180 pojazdów szynowych oraz 6 lokomotyw spalinowych do przewozów towarowych. Przedsiębiorstwo wykonuje okresowe kontrole oraz niezbędne prace serwisowe wszystkich pojazdów we własnym zakresie w kilku zajezdniach.

Platforma robocza wykonana na indywidualne zamówienie

Firma KRAUSE zaprojektowała oraz wykonała dla przedsiębiorstwa Hohenzollerische Landesbahn z SWEG w Gammertingen długą platformę roboczą, dostosowaną do serwisowania do pociągów "Lint 54" serii 622. Dzięki niej, pracownicy SWEG mają bezpieczny dostęp do powierzchni dachowych obsługiwanych pojazdów szynowych, mogą zatem w bezpieczny i komfortowy sposób dokonywać konserwacji systemów klimatyzacji. Zaprojektowana przez naszych konstruktorów konstrukcja znacząco skraca czas trwania prac serwisowych, a co za tym idzie – postój pociągu w zajezdni, jednocześnie gwarantując serwisantom ergonomiczne i bezpieczne stanowiska pracy. Jest to z pewnością inwestycja, która szybko się zwróci i na stałe zwiększy efektywność prac.

Stworzone dzięki platformie stanowisko pracy ma długość 55 metrów i przebiega przez dwie hale zajezdni, połączone ze sobą przepustem. Ze względu na ograniczoną przestrzeń wewnątrz obiektu, konstrukcja musiała być zaprojektowana z niemal centymetrową dokładnością. Aby tak się stało, hala została zmierzona za pomocą skanera 3D, który nie tylko umożliwia bardzo dokładne pomiary, ale pozwala także, w istniejących już obiektach, uwzględnić rozwiązania i wyposażenie specjalne, takie jak słupy nośne, park maszynowy czy inne systemy.

Na podstawie dokonanego pomiaru, konstruktorzy KRAUSE mogli efektywnie wykorzystać dostępną przestrzeń, uzyskując maksymalne wymiary robocze platformy.

Wzrost efektywności i bezpieczeństwa pracy

Hala zajezdni została zaprojektowana tak, by serwisowane pociągi mogły przez nią przejechać, bez konieczności cofania. Wymaga to jednak podnoszenia przedniej i tylnej części platformy – jej regulacja odbywa się elektrycznie. Po wjeździe pojazdu do hali i osiągnięciu przez niego pozycji postojowej, następuje opuszczenie wymienionych część platformy i rozpoczyna się ręczne wysuwanie płyt podłogowych (elementy 12-metrowe), które zakończone zostały listwą odbojnikową. Dzięki temu, płyty szczelnie przylegają do obudowy wagonów, jednocześnie nie uszkadzając ich poszycia oraz gwarantując mechanikom pełne bezpieczeństwo. W celu zapewnienia pracownikom bezpieczeństwa, a także uniknięcia ewentualnych uszkodzeń przez wykorzystywane w hali wózki transportowe, mechanizm regulacji wysokości przedniej i tylnej części platformy wraz z słupkami podporowymi został wyposażony w kratę ochronną.

Zastosowanie zaprojektowanego w ten sposób stanowiska roboczego dedykowanego pracom w obszarze dachu pociągów znacząco zwiększa ich komfort i bezpieczeństwo. W porównaniu do alternatywnych rozwiązań, np. w postaci wolnostojących drabin, które trzeba by było często przestawiać, jest to rozwiązanie optymalne także z punktu widzenia ergonomii pracy. Prace przebiegają sprawnie, a czas postoju pociągu w zajezdni znacząco się skrócił, optymalizując wydajność działu utrzymania ruchu.

Z uwagi na ograniczoną wewnątrz pomieszczenia przestrzeń, maksymalna szerokość stanowiska roboczego (platformy), jaką udało się uzyskać przed wysunięciem płyt podłogowych, to 1 metr. Dlatego, by zwiększyć komfort pracy osób przebywających na platformie, na całej jej długości platformy zdecydowano się na zainstalowanie czterech dodatkowych przestrzeni roboczych (w postaci występów), po 2 na każdą ze stron. Można je wykorzystać jako podręczny magazyn do przechowywania narzędzi, części zamiennych oraz innych niezbędnych materiałów, sprawdzi się także podczas przemieszczania się po platformie pracowników, którzy dzięki min będą się mogli swobodnie wymijać.

Ważną funkcję ochronną pełnią zamontowane na stałe barierki, które oddzielają poszczególne wagony pociągu. Warto zwrócić uwagę, że konstrukcja została zaprojektowana w systemie modułowym, dzięki czemu w przyszłości sprawdzi się także podczas obsługi innych typów pociągów.

Tak o konstrukcji  mówi przedstawiciel naszego klienta, firmy SWEG Südwestdeutsche Landesverkehrs-GmbH:

 

"Dziękujemy konstruktorom oraz zespołowi projektowemu KRAUSE za udaną współpracę oraz wsparcie na każdym etapie realizacji tego projektu. Pomimo wymagających warunków przestrzennych, jakie panują w zajezdni, zaprojektowano konstrukcję, która spełniła wszystkie nasze wymagania techniczne i stanowi komfortowe oraz bezpieczne stanowisko pracy”.

Maksymalne bezpieczeństwo przy wejściu oraz zejściu

Centralnie umiejscowione schody wejściowe na platformę zostały wykonane ze stopni kratowych o klasie odporności na poślizg R13 oraz zabezpieczone specjalną obudową przed wejściem osób nieuprawnionych. Dwie drabiny pionowe na końcach platformy, gwarantują dodatkową formę ewakuacji w sytuacji zagrożenia. Poszycie pomostu roboczego wykonano z aluminium ryflowanego, a wysuwane płyty podłogowe z blachy aluminiowej ocynkowanej ogniowo. Należy jednak pamiętać, że użyte materiały dostosowywane są zawsze do indywidualnych potrzeb klienta.

Stanowisko pracy zostało wyposażone w przyłącza prądu i sprężonego powietrza, a dodatkowe lampy zapewniają odpowiednie oświetlenie stanowiska pracy. System sygnalizacji świetlnej wspomaga maszynistów podczas wjazdu pociągów.

Wjazd pociągu do hali serwisowej
Wjazd pociągu na stanowisko do prac przy dachu
Pociąg w pozycji postojowej w hali serwisowej
Wysuwy przydokowane do poszycia pociągu z zerową szczeliną
Wysuwy boczne w pozycji zaparkowanej pociągu do prac serwisowych
Zastosowanie stanowiska roboczego do prac przy dachu znacznie zwiększa efektywność koniecznych do wykonania prac serwisowych, ponieważ za pomocą platformy roboczej można dotrzeć do powierzchni dachu całego pociągu
Dzięki skupieniu się na pracach przy jednym modelu pociągu pracownicy są chronieni w obszarze połączenia między dwoma wagonami za pomocą zamontowanej na stałe barierki
Dla zwiększenia komfortu pracy osób przebywających na platformie, na całej jej długości platformy zdecydowano się na zainstalowanie czterech dodatkowych przestrzeni roboczych (w postaci występów), po 2 na każdą ze stron. Można je wykorzystać jako podręczny magazyn do przechowywania narzędzi, części zamiennych oraz innych niezbędnych materiałów
Centralnie umiejscowione schody wejściowe na platformę zostały wykonane ze stopni kratowych o klasie odporności na poślizg R13 oraz zabezpieczone specjalną obudową przed wejściem osób nieuprawnionych
Dwie drabiny ewakuacyjne na końcach stanowiska do prac przy dachu zapewniają dodatkowe bezpieczeństwo pracowników

Zapytanie do nas:

Jeśli macie Państwo jakieś dodatkowe pytania związane z ofertą aluminiowych konstrukcji specjalnych dedykowanych pojazdom szynowym i użytkowym, nie zwlekajcie! Wyślijcie nam zapytanie, a my udzielimy wyczerpującej odpowiedzi.

Aktualności z obszaru realizacji konstrukcji specjalnych

Praca na rusztowaniach zimą

Niska temperatura nie sprzyja budowaniu. Z tego powodu większość ciężkich prac budowlanych w okresie zimowym odkładana jest do wiosny. Nie znaczy to jednak, że podczas ujemnych temperatur aktywność w branży budowlanej całkowicie zanika. Niektóre prace – zwłaszcza wykończeniowe – można z powodzeniem…

Czytaj dalej
Platforma robocza z regulowaną wysokością i rozkładanymi barierkami

Transport zbiorowy i ekologia to nierozerwalne połączenie. Kilka lat temu weszło na wyższy poziom dzięki stopniowemu przechodzeniu miejskich zakładów komunikacyjnych z pojazdów zasilanych spalinowo na flotę elektryczną. Wychodząc naprzeciw potrzebom tego sektora oferujemy mobilną platformę roboczą z…

Czytaj dalej
Serwis autobusów elektrycznych

Elektromobilność to już nie science-fiction, a teraźniejszość! Pojazdy napędzane energią elektryczną cieszą się coraz większą popularnością, przy czym mowa tu nie tylko o samochodach osobowych, ale również pojazdach wykorzystywanych w transporcie publicznym. A takie pojawiają się polskich miastach…

Czytaj dalej
Aktualności

Kup rusztowane jezdne i drabiny rozstawne jezdne z podestem roboczym z dofinansowaniem ZUS. Rusza kolejna edycja konkursu!

10 lutego 2025 r. rusza kolejna edycja popularnego wśród przedsiębiorców konkursu organizowanego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Pracodawcy znów…

Więcej informacji >>

Konstrukcje specjalne KRAUSE pomocą w zimowych obowiązkach

W końcu przyszła prawdziwa zima, z lekkim mrozem i obfitymi opadami śniegu. Dla jednych to wielka frajda, dla innych niechciane problemy i dodatkowe…

Więcej informacji >>

Koniec roku, czas podsumowań. Jak minął w KRAUSE?

Koniec roku sprzyja podsumowaniom. A w KRAUSE w ciągu ostatnich 12 miesięcy naprawdę wiele się działo. To był dla naszego zespołu bardzo intensywny,…

Więcej informacji >>

Świąteczne przygotowania przed Tobą? Postaw na sprawdzonych pomocników!

Pierwsze światełka ozdabiające ulice, sklepowe witryny pełne Mikołajów i zapach piernikowego ciasta – to znak, że Boże Narodzenie jest tuż za rogiem.…

Więcej informacji >>

Mały hak na wiadro – wielka pomoc w pracy

Użytkownicy drabin wolnostojących KRAUSE od dawna doceniają zalety wbudowanego praktycznego haka. W zależności od modelu, może on być zintegrowany z…

Więcej informacji >>

Nowy model w naszej ofercie jezdnych podestów roboczych. Przedstawiamy SkyMatic

Jezdne podesty robocze to grupa produktów wykorzystywana najczęściej w przestrzeniach magazynowych oraz halach produkcyjnych. Pozwalają na komfortową…

Więcej informacji >>
Strefa Wiedzy

Wąskie rusztowania – co warto wiedzieć na ich temat?

Wąskie rusztowania to praktyczne narzędzia, które znajdują zastosowanie wszędzie tam, gdzie przestrzeń jest ograniczona, a prace wymagają skorzystania…

Więcej informacji >>

Rusztowanie nożycowe przejezdne czy klasyczne? Porównanie obu rozwiązań

Praca na wysokościach wymaga sprzętu zapewniającego bezpieczeństwo i wydajność. Rusztowania nożycowe oraz klasyczne konstrukcje jezdne to dwa…

Więcej informacji >>

BHP w biurze – zasady i przepisy

BHP kojarzy się głównie z pracą fizyczną, ale jego przestrzeganie w biurze jest równie istotne. Nawet tutaj zatrudnieni narażeni są na potencjalne…

Więcej informacji >>
Szkolenia

Brak aktualnych wydarzeń.
Wkrótce poinformujemy Państwa o nadchodzących terminach.

Mają Państwo pytania? Chętnie doradzimy!