Raport z projektu SWEG Südwestdeutsche Landesverkehrs-GmbH
Produkt:
Stacjonarna konstrukcja specjalna z ręcznymi wysuwami do konserwacji i naprawy pociągów
Klient:
SWEG Südwestdeutsche Landesverkehrs-GmbH
SWEG Südwestdeutsche Landesverkehrs-GmbH z siedzibą w Lahr (Schwarzwald) jest firmą, która odgrywa ważną rolę w lokalnym transporcie publicznym i towarowym w południowo-zachodnich Niemczech. Utrzymuje flotę ok. 470 autobusów, 180 pojazdów szynowych oraz 6 lokomotyw spalinowych do przewozów towarowych. Przedsiębiorstwo wykonuje okresowe kontrole oraz niezbędne prace serwisowe wszystkich pojazdów we własnym zakresie w kilku zajezdniach.
Firma KRAUSE zaprojektowała oraz wykonała dla przedsiębiorstwa Hohenzollerische Landesbahn z SWEG w Gammertingen długą platformę roboczą, dostosowaną do serwisowania do pociągów "Lint 54" serii 622. Dzięki niej, pracownicy SWEG mają bezpieczny dostęp do powierzchni dachowych obsługiwanych pojazdów szynowych, mogą zatem w bezpieczny i komfortowy sposób dokonywać konserwacji systemów klimatyzacji. Zaprojektowana przez naszych konstruktorów konstrukcja znacząco skraca czas trwania prac serwisowych, a co za tym idzie – postój pociągu w zajezdni, jednocześnie gwarantując serwisantom ergonomiczne i bezpieczne stanowiska pracy. Jest to z pewnością inwestycja, która szybko się zwróci i na stałe zwiększy efektywność prac.
Stworzone dzięki platformie stanowisko pracy ma długość 55 metrów i przebiega przez dwie hale zajezdni, połączone ze sobą przepustem. Ze względu na ograniczoną przestrzeń wewnątrz obiektu, konstrukcja musiała być zaprojektowana z niemal centymetrową dokładnością. Aby tak się stało, hala została zmierzona za pomocą skanera 3D, który nie tylko umożliwia bardzo dokładne pomiary, ale pozwala także, w istniejących już obiektach, uwzględnić rozwiązania i wyposażenie specjalne, takie jak słupy nośne, park maszynowy czy inne systemy.
Na podstawie dokonanego pomiaru, konstruktorzy KRAUSE mogli efektywnie wykorzystać dostępną przestrzeń, uzyskując maksymalne wymiary robocze platformy.
Wzrost efektywności i bezpieczeństwa pracy
Hala zajezdni została zaprojektowana tak, by serwisowane pociągi mogły przez nią przejechać, bez konieczności cofania. Wymaga to jednak podnoszenia przedniej i tylnej części platformy – jej regulacja odbywa się elektrycznie. Po wjeździe pojazdu do hali i osiągnięciu przez niego pozycji postojowej, następuje opuszczenie wymienionych część platformy i rozpoczyna się ręczne wysuwanie płyt podłogowych (elementy 12-metrowe), które zakończone zostały listwą odbojnikową. Dzięki temu, płyty szczelnie przylegają do obudowy wagonów, jednocześnie nie uszkadzając ich poszycia oraz gwarantując mechanikom pełne bezpieczeństwo. W celu zapewnienia pracownikom bezpieczeństwa, a także uniknięcia ewentualnych uszkodzeń przez wykorzystywane w hali wózki transportowe, mechanizm regulacji wysokości przedniej i tylnej części platformy wraz z słupkami podporowymi został wyposażony w kratę ochronną.
Zastosowanie zaprojektowanego w ten sposób stanowiska roboczego dedykowanego pracom w obszarze dachu pociągów znacząco zwiększa ich komfort i bezpieczeństwo. W porównaniu do alternatywnych rozwiązań, np. w postaci wolnostojących drabin, które trzeba by było często przestawiać, jest to rozwiązanie optymalne także z punktu widzenia ergonomii pracy. Prace przebiegają sprawnie, a czas postoju pociągu w zajezdni znacząco się skrócił, optymalizując wydajność działu utrzymania ruchu.
Z uwagi na ograniczoną wewnątrz pomieszczenia przestrzeń, maksymalna szerokość stanowiska roboczego (platformy), jaką udało się uzyskać przed wysunięciem płyt podłogowych, to 1 metr. Dlatego, by zwiększyć komfort pracy osób przebywających na platformie, na całej jej długości platformy zdecydowano się na zainstalowanie czterech dodatkowych przestrzeni roboczych (w postaci występów), po 2 na każdą ze stron. Można je wykorzystać jako podręczny magazyn do przechowywania narzędzi, części zamiennych oraz innych niezbędnych materiałów, sprawdzi się także podczas przemieszczania się po platformie pracowników, którzy dzięki min będą się mogli swobodnie wymijać.
Ważną funkcję ochronną pełnią zamontowane na stałe barierki, które oddzielają poszczególne wagony pociągu. Warto zwrócić uwagę, że konstrukcja została zaprojektowana w systemie modułowym, dzięki czemu w przyszłości sprawdzi się także podczas obsługi innych typów pociągów.
Tak o konstrukcji mówi przedstawiciel naszego klienta, firmy SWEG Südwestdeutsche Landesverkehrs-GmbH:
"Dziękujemy konstruktorom oraz zespołowi projektowemu KRAUSE za udaną współpracę oraz wsparcie na każdym etapie realizacji tego projektu. Pomimo wymagających warunków przestrzennych, jakie panują w zajezdni, zaprojektowano konstrukcję, która spełniła wszystkie nasze wymagania techniczne i stanowi komfortowe oraz bezpieczne stanowisko pracy”.
Maksymalne bezpieczeństwo przy wejściu oraz zejściu
Centralnie umiejscowione schody wejściowe na platformę zostały wykonane ze stopni kratowych o klasie odporności na poślizg R13 oraz zabezpieczone specjalną obudową przed wejściem osób nieuprawnionych. Dwie drabiny pionowe na końcach platformy, gwarantują dodatkową formę ewakuacji w sytuacji zagrożenia. Poszycie pomostu roboczego wykonano z aluminium ryflowanego, a wysuwane płyty podłogowe z blachy aluminiowej ocynkowanej ogniowo. Należy jednak pamiętać, że użyte materiały dostosowywane są zawsze do indywidualnych potrzeb klienta.
Stanowisko pracy zostało wyposażone w przyłącza prądu i sprężonego powietrza, a dodatkowe lampy zapewniają odpowiednie oświetlenie stanowiska pracy. System sygnalizacji świetlnej wspomaga maszynistów podczas wjazdu pociągów.










Zapytanie do nas:
Jeśli macie Państwo jakieś dodatkowe pytania związane z ofertą aluminiowych konstrukcji specjalnych dedykowanych pojazdom szynowym i użytkowym, nie zwlekajcie! Wyślijcie nam zapytanie, a my udzielimy wyczerpującej odpowiedzi.
Aktualności z obszaru realizacji konstrukcji specjalnych
Brak aktualnych wydarzeń.
Wkrótce poinformujemy Państwa o nadchodzących terminach.