Raport z projektu SWEG Südwestdeutsche Landesverkehrs-GmbH

Produkt: 
Stacjonarna konstrukcja specjalna z ręcznymi wysuwami do konserwacji i naprawy pociągów

Klient: 
SWEG Südwestdeutsche Landesverkehrs-GmbH

SWEG Südwestdeutsche Landesverkehrs-GmbH z siedzibą w Lahr (Schwarzwald) jest firmą, która odgrywa ważną rolę w lokalnym transporcie publicznym i towarowym w południowo-zachodnich Niemczech. Utrzymuje flotę ok. 470 autobusów, 180 pojazdów szynowych oraz 6 lokomotyw spalinowych do przewozów towarowych. Przedsiębiorstwo wykonuje okresowe kontrole oraz niezbędne prace serwisowe wszystkich pojazdów we własnym zakresie w kilku zajezdniach.

Platforma robocza wykonana na indywidualne zamówienie

Firma KRAUSE zaprojektowała oraz wykonała dla przedsiębiorstwa Hohenzollerische Landesbahn z SWEG w Gammertingen długą platformę roboczą, dostosowaną do serwisowania do pociągów "Lint 54" serii 622. Dzięki niej, pracownicy SWEG mają bezpieczny dostęp do powierzchni dachowych obsługiwanych pojazdów szynowych, mogą zatem w bezpieczny i komfortowy sposób dokonywać konserwacji systemów klimatyzacji. Zaprojektowana przez naszych konstruktorów konstrukcja znacząco skraca czas trwania prac serwisowych, a co za tym idzie – postój pociągu w zajezdni, jednocześnie gwarantując serwisantom ergonomiczne i bezpieczne stanowiska pracy. Jest to z pewnością inwestycja, która szybko się zwróci i na stałe zwiększy efektywność prac.

Stworzone dzięki platformie stanowisko pracy ma długość 55 metrów i przebiega przez dwie hale zajezdni, połączone ze sobą przepustem. Ze względu na ograniczoną przestrzeń wewnątrz obiektu, konstrukcja musiała być zaprojektowana z niemal centymetrową dokładnością. Aby tak się stało, hala została zmierzona za pomocą skanera 3D, który nie tylko umożliwia bardzo dokładne pomiary, ale pozwala także, w istniejących już obiektach, uwzględnić rozwiązania i wyposażenie specjalne, takie jak słupy nośne, park maszynowy czy inne systemy.

Na podstawie dokonanego pomiaru, konstruktorzy KRAUSE mogli efektywnie wykorzystać dostępną przestrzeń, uzyskując maksymalne wymiary robocze platformy.

Wzrost efektywności i bezpieczeństwa pracy

Hala zajezdni została zaprojektowana tak, by serwisowane pociągi mogły przez nią przejechać, bez konieczności cofania. Wymaga to jednak podnoszenia przedniej i tylnej części platformy – jej regulacja odbywa się elektrycznie. Po wjeździe pojazdu do hali i osiągnięciu przez niego pozycji postojowej, następuje opuszczenie wymienionych część platformy i rozpoczyna się ręczne wysuwanie płyt podłogowych (elementy 12-metrowe), które zakończone zostały listwą odbojnikową. Dzięki temu, płyty szczelnie przylegają do obudowy wagonów, jednocześnie nie uszkadzając ich poszycia oraz gwarantując mechanikom pełne bezpieczeństwo. W celu zapewnienia pracownikom bezpieczeństwa, a także uniknięcia ewentualnych uszkodzeń przez wykorzystywane w hali wózki transportowe, mechanizm regulacji wysokości przedniej i tylnej części platformy wraz z słupkami podporowymi został wyposażony w kratę ochronną.

Zastosowanie zaprojektowanego w ten sposób stanowiska roboczego dedykowanego pracom w obszarze dachu pociągów znacząco zwiększa ich komfort i bezpieczeństwo. W porównaniu do alternatywnych rozwiązań, np. w postaci wolnostojących drabin, które trzeba by było często przestawiać, jest to rozwiązanie optymalne także z punktu widzenia ergonomii pracy. Prace przebiegają sprawnie, a czas postoju pociągu w zajezdni znacząco się skrócił, optymalizując wydajność działu utrzymania ruchu.

Z uwagi na ograniczoną wewnątrz pomieszczenia przestrzeń, maksymalna szerokość stanowiska roboczego (platformy), jaką udało się uzyskać przed wysunięciem płyt podłogowych, to 1 metr. Dlatego, by zwiększyć komfort pracy osób przebywających na platformie, na całej jej długości platformy zdecydowano się na zainstalowanie czterech dodatkowych przestrzeni roboczych (w postaci występów), po 2 na każdą ze stron. Można je wykorzystać jako podręczny magazyn do przechowywania narzędzi, części zamiennych oraz innych niezbędnych materiałów, sprawdzi się także podczas przemieszczania się po platformie pracowników, którzy dzięki min będą się mogli swobodnie wymijać.

Ważną funkcję ochronną pełnią zamontowane na stałe barierki, które oddzielają poszczególne wagony pociągu. Warto zwrócić uwagę, że konstrukcja została zaprojektowana w systemie modułowym, dzięki czemu w przyszłości sprawdzi się także podczas obsługi innych typów pociągów.

Tak o konstrukcji  mówi przedstawiciel naszego klienta, firmy SWEG Südwestdeutsche Landesverkehrs-GmbH:

 

"Dziękujemy konstruktorom oraz zespołowi projektowemu KRAUSE za udaną współpracę oraz wsparcie na każdym etapie realizacji tego projektu. Pomimo wymagających warunków przestrzennych, jakie panują w zajezdni, zaprojektowano konstrukcję, która spełniła wszystkie nasze wymagania techniczne i stanowi komfortowe oraz bezpieczne stanowisko pracy”.

Maksymalne bezpieczeństwo przy wejściu oraz zejściu

Centralnie umiejscowione schody wejściowe na platformę zostały wykonane ze stopni kratowych o klasie odporności na poślizg R13 oraz zabezpieczone specjalną obudową przed wejściem osób nieuprawnionych. Dwie drabiny pionowe na końcach platformy, gwarantują dodatkową formę ewakuacji w sytuacji zagrożenia. Poszycie pomostu roboczego wykonano z aluminium ryflowanego, a wysuwane płyty podłogowe z blachy aluminiowej ocynkowanej ogniowo. Należy jednak pamiętać, że użyte materiały dostosowywane są zawsze do indywidualnych potrzeb klienta.

Stanowisko pracy zostało wyposażone w przyłącza prądu i sprężonego powietrza, a dodatkowe lampy zapewniają odpowiednie oświetlenie stanowiska pracy. System sygnalizacji świetlnej wspomaga maszynistów podczas wjazdu pociągów.

Wjazd pociągu do hali serwisowej
Wjazd pociągu na stanowisko do prac przy dachu
Pociąg w pozycji postojowej w hali serwisowej
Wysuwy przydokowane do poszycia pociągu z zerową szczeliną
Wysuwy boczne w pozycji zaparkowanej pociągu do prac serwisowych
Zastosowanie stanowiska roboczego do prac przy dachu znacznie zwiększa efektywność koniecznych do wykonania prac serwisowych, ponieważ za pomocą platformy roboczej można dotrzeć do powierzchni dachu całego pociągu
Dzięki skupieniu się na pracach przy jednym modelu pociągu pracownicy są chronieni w obszarze połączenia między dwoma wagonami za pomocą zamontowanej na stałe barierki
Dla zwiększenia komfortu pracy osób przebywających na platformie, na całej jej długości platformy zdecydowano się na zainstalowanie czterech dodatkowych przestrzeni roboczych (w postaci występów), po 2 na każdą ze stron. Można je wykorzystać jako podręczny magazyn do przechowywania narzędzi, części zamiennych oraz innych niezbędnych materiałów
Centralnie umiejscowione schody wejściowe na platformę zostały wykonane ze stopni kratowych o klasie odporności na poślizg R13 oraz zabezpieczone specjalną obudową przed wejściem osób nieuprawnionych
Dwie drabiny ewakuacyjne na końcach stanowiska do prac przy dachu zapewniają dodatkowe bezpieczeństwo pracowników

Zapytanie do nas:

Jeśli macie Państwo jakieś dodatkowe pytania związane z ofertą aluminiowych konstrukcji specjalnych dedykowanych pojazdom szynowym i użytkowym, nie zwlekajcie! Wyślijcie nam zapytanie, a my udzielimy wyczerpującej odpowiedzi.

Aktualności z obszaru realizacji konstrukcji specjalnych

Praca na rusztowaniach zimą

Niska temperatura nie sprzyja budowaniu. Z tego powodu większość ciężkich prac budowlanych w okresie zimowym odkładana jest do wiosny. Nie znaczy to jednak, że podczas ujemnych temperatur aktywność w branży budowlanej całkowicie zanika. Niektóre prace – zwłaszcza wykończeniowe – można z powodzeniem…

Read more
Platforma robocza z regulowaną wysokością i rozkładanymi barierkami

Transport zbiorowy i ekologia to nierozerwalne połączenie. Kilka lat temu weszło na wyższy poziom dzięki stopniowemu przechodzeniu miejskich zakładów komunikacyjnych z pojazdów zasilanych spalinowo na flotę elektryczną. Wychodząc naprzeciw potrzebom tego sektora oferujemy mobilną platformę roboczą z…

Read more
Serwis autobusów elektrycznych

Elektromobilność to już nie science-fiction, a teraźniejszość! Pojazdy napędzane energią elektryczną cieszą się coraz większą popularnością, przy czym mowa tu nie tylko o samochodach osobowych, ale również pojazdach wykorzystywanych w transporcie publicznym. A takie pojawiają się polskich miastach…

Read more
Aktualności

KRAUSE wśród wystawców marcowych targów Grupy PSB oraz imprezy Bricomarché edycja wiosna 2023

Po ponad dwuletniej przerwie spowodowanej pandemią, branża budowlana chyba już na dobre wróciła do organizacji imprez targowych. Cieszy nas to bardzo,…

Więcej informacji >>

Posiedzenie Komisji BHP i Pracowników Nadzoru Ruchu IGKM połączone z wizytą w fabryce KRAUSE

W dniach 1-2 grudnia br. w Książu koło Świdnicy odbyło się posiedzenie Komisji BHP i Pracowników Nadzoru Ruchu IGKM. Tematami przewodnimi były:

•…

Więcej informacji >>

Rampa do odśnieżania ciężarówek – bezpieczeństwo na drodze nie tylko w zimowych warunkach

Problem z odśnieżaniem ciężarówek powraca na polskich drogach każdej zimy. I choć wspomniana pora roku coraz rzadziej przypomina mroźne i śnieżne zimy…

Więcej informacji >>
Strefa Wiedzy

Nowoczesne drabiny – sięgaj wyżej bez żadnych problemów

Bez drabiny trudno byłoby wykonać jakiekolwiek prace na wysokości. Dlatego znajduje się ona na czele listy ze sprzętem, jaki musi się znaleźć w…

Więcej informacji >>

Przycinanie żywopłotu – jakie rusztowanie na kółkach sprawdzi się w tym zadaniu?

Przycinanie żywopłotu to zabieg, który pozwala uformować rośliny w pożądany kształt oraz zadbać o ich zagęszczenie. Najlepszy termin cięcia wypada w…

Więcej informacji >>

Drabina 4-stopniowa – sprzęt przydatny w każdym domu

W każdym domu od czasu do czasu wykonuje się prace na wysokości – myjemy okna, wieszamy firany, porządkujemy szafy czy po prostu sięgamy przedmioty z…

Więcej informacji >>

Mają Państwo pytania? Chętnie doradzimy!