Raport z projektu Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna
Produkt:
Kompleksowa, profesjonalna infrastruktura techniczna do obsługi serwisowej pociągów.
Klient:
Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna (PKA)
Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna (PKA) należy do najnowszych inwestycji transportowych województwa podkarpackiego. Częścią tego projektu jest powstanie w Rzeszowie nowoczesnej hali serwisowej – miejsca, w którym w komfortowych warunkach prowadzone będą naprawy szynobusów spółki Polregio, obsługującej PKA, a także szkolenia maszynistów na specjalnym symulatorze. Generalnym wykonawcą tej inwestycji została spółka Inżynieria Rzeszów – firma budowlana specjalizująca się w budownictwie inżynieryjnym oraz w generalnym wykonawstwie obiektów kubaturowych. Na potrzeby powstałej hali konieczne było zaprojektowanie oraz wykonanie pełnej infrastruktury technicznej, która zapewni mechanikom bezpieczne i ergonomiczne warunki pracy, ze szczególnym uwzględnieniem prac na wysokości.
W 2023 r. z usług kolei w Polsce skorzystało ponad 374,4 mln osób (o 9,4% więcej niż w 2022 roku), co jest najlepszym wynikiem od 1999 r. Na taką sytuację wpływ z pewnością miały dwie rzeczy: rosnące koszty paliwa , ale także rosnąca świadomość potrzeb korzystania z ekologicznych środków transportu. Wzrost liczby pasażerów pociąga za sobą konieczność modernizacji i rozwoju taboru, a nowe pojazdy szynowe wymagają z kolei nowoczesnych hal obsługowo-serwisowych. Jedną z najnowszych tego typu inwestycji kolejowych jest hala Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej w Rzeszowie, dla której zaprojektowaliśmy oraz wykonaliśmy kompleksową infrastrukturę techniczną do obsługi serwisowej różnego typu pociągów.
Najważniejsze wyzwania projektowe
Największym wyzwaniem tego projektu była jego kompleksowość – naszym zadaniem było dostarczenie różnych aluminiowych konstrukcji specjalnych. I choć ich przeznaczenie było takie samo, czyli prace serwisowe wykonywane na wysokości, to konstrukcje różniły się między sobą budową, wymiarami oraz funkcjonalnością. Wykonanie każdej z nich wiązało się ze spełnieniem specyficznych wymagań, dlatego kompetencje i doświadczenie zespołu KRAUSE testowane były na wielu płaszczach – począwszy od kwestii projektowych, przez dobór i wykorzystanie najwyższej jakości materiałów gwarantujących stabilność i wytrzymałość, po montaż, który w przypadku kilkudziesięciometrowych platform roboczych sam w sobie jest ogromnym wyzwaniem.
Trzy typy konstrukcji dla ergonomii prac i pełnego bezpieczeństwa użytkowników
Stacjonarna platforma robocza
Pierwszą wykonaną przez nas dla Inżynierii Rzeszów konstrukcją była stacjonarna (mocowanie do podłoża) platforma robocza o długości aż 100 metrów. Jej usytuowanie w bezpośrednim sąsiedztwie toru pozwala na bezproblemowy podjazd pociągu i jego dalszą sprawną obsługę serwisową. Warto zaznaczyć, że w nowej hali obsługiwane są pociągi różnego typu, a wiele prac kontrolnych wymaga od mechaników szybkiego dostania się na dach pojazdu. Dlatego jednym z głównych wymagań zleceniodawcy było zapewnienie w pełni bezpiecznej drogi na dach, bez względu na rodzaj obsługiwanego pociągu. Celem stało się więc zaprojektowanie platformy roboczej, którą można elastycznie dopasowywać do typu serwisowanego pojazdu, by przejście na dach nie wiązało się z ryzykiem upadku z wysokości. Nasi konstruktorzy zaproponowali wyposażenie platformy w 6 wysuwanych ręcznie podestów, umieszczonych w równych odstępach, które minimalizują do zera szczelinę dzielącą krawędź platformy od krawędzi dachu pociągu.
Warto zaznaczyć, że w przypadku konstrukcji o tak dużych gabarytach wymaganiem samym w sobie jest precyzyjny montaż. Doświadczenie naszej ekipy serwisowej pozwoliło na sprawny montaż tej 100-metrowej konstrukcji w zaledwie 3 tygodnie. Użytkownicy mają gwarancję stabilności konstrukcji oraz bezproblemowe jej użytkowanie nawet w długim okresie eksploatacji.
Mobilna platforma segmentowa
Drugą, znacznie bardziej wymagającą konstrukcją, była jezdna platforma robocza, której ustawienie w hali serwisowej można łatwo zmieniać, elastycznie dopasowującdo aktualnych potrzeb. Nie byłoby w tym nic trudnego, gdyby nie fakt, że konstrukcja musiała zapewnić ciąg roboczy o długości prawie 30 metrów, na który z dwóch stron prowadzą wygodne schody. Nasz dział projektowy opracował rozwiązanie wykorzystujące budowę segmentową. Poszczególne segmenty z platformą roboczą (każdy o długości 4,5 metra) oraz 2 segmenty ze schodami na czas użytkowania łączy się ze sobą za pomocą zacisków łączących, a gdy jest potrzeba zmiany miejsca konstrukcji – zaciski się rozpina, co umożliwia sprawne manewrowanie niewielkimi modułami. Ważne jest też to, że można wykorzystać dowolną liczbę środkowych segmentów z platformą, elastycznie dopasowując długość ciągu roboczego do aktualnych potrzeb.
Wyzwaniem w tym przypadku było także zapewnienie stabilności tej konstrukcji – wszystko przez duże jej wymiary oraz konieczność łatwego jej przemieszczania. Kluczowe było więc zastosowanie wysokiej jakości materiałów, które gwarantować będą wytrzymałość konstrukcji, a także wykorzystanie odpowiednich technik produkcyjnych, co w efekcie przełożyło się na precyzję wykonania i zapewnienie niepodważalnej jakości finalnego produktu.
Schody jezdne z platformą
Ostatnią grupą produktową, na jaką było zapotrzebowanie w nowej hali serwisowej Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej, były kompaktowe schody jezdne z platformą roboczą oraz mniejszych rozmiarów mobilne platformy robocze, które w głównej mierze pozwalają na swobodne wejście do zaparkowanego na torze pociągu w celu prowadzenia w nich codziennych prac serwisowych.
Łącznie dostarczyliśmy do Rzeszowa 5 takich aluminiowych konstrukcji, które różniły się między sobą wymiarami. Dwie z nich dostępne są w naszej standardowej ofercie produktów specjalnych – są to schody jezdne z podestem, pozostałe mobilne konstrukcje do bieżących prac na terenie hali wykonane zostały na indywidualne zamówienie klienta.
Tak o projekcie konstrukcji do obsługi serwisowej pociągów mówi nasz klient Pan Sławomir Buras Naczelnik Sekcji Utrzymania Taboru w Rzeszowie:
„Zaprojektowane i dostarczone przez firmę KRAUSE konstrukcje specjalne w pełni odpowiadają na wszystkie nasze potrzeby w zakresie prac na wysokości. Dzięki tak kompleksowej infrastrukturze technicznej będziemy mogli zapewnić naszym pracownikom bezpieczeństwo, komfort oraz efektywność wykonywanych codziennie zadań.”
Korzyści w wielu obszarach
Zaprojektowane i wykonane przez zespół KRAUSE konstrukcje w pełni odpowiadają na wysokie i bardzo złożone potrzeby klienta zarówno w obszarze ergonomii prac, jak również w kwestii wymaganej uniwersalności. Poszczególne konstrukcje gwarantują zespołowi serwisantów komfortowe i bezpieczne stanowiska pracy, jednocześnie znacząco skracając czas wykonania prac serwisowych. Dzięki temu czas postoju pociągu w zajezdni jest ograniczony do minimum, co automatycznie przekłada się na efektywność wykorzystania taboru i wydajność całego przedsiębiorstwa.
Zapytanie do nas:
Jeśli macie Państwo jakieś dodatkowe pytania związane z ofertą aluminiowych konstrukcji specjalnych dedykowanych pojazdom szynowym i użytkowym, nie zwlekajcie! Wyślijcie nam zapytanie, a my udzielimy wyczerpującej odpowiedzi.
Brak aktualnych wydarzeń.
Wkrótce poinformujemy Państwa o nadchodzących terminach.