Raport z projektu MPK Poznań

Produkt:
Uniwersalna platforma robocza do obsługi serwisowej autobusów miejskich z napędem elektrycznym i spalinowym.
Klient:
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu
MPK w Poznaniu jest spółką miasta Poznania, która zaspokaja potrzeby przewozowe mieszkańców. Od kilku lat inwestuje we flotę autobusów elektrycznych.
Przewoźnik posiada obecnie 58 autobusów elektrycznych. Liczba ta stale rośnie i będzie się zwiększać w przyszłości.
Stosowanie zeroemisyjnych pojazdów w miastach przynosi wiele korzyści, zarówno ekologicznych, jak i społecznych jak np.: redukcja emisji spalin, niższy poziom hałasu czy oszczędności energetyczne.
Autobusy te wymagają specjalnego zaplecza technicznego, dlatego MPK w Poznaniu zdecydowało się na przebudowę hali zajezdni Warszawska, która będzie miejscem stacjonowania, ale i serwisowania tych pojazdów. Pełną infrastrukturę techniczną, w postaci projektowanych na miarę platform roboczych, wykonał zespół KRAUSE.
Transport publiczny w Polsce kilka lat temu obrał kurs na ekologię. W miejskich przedsiębiorstwach komunikacyjnych rozpoczął się proces wymiany floty autobusów miejskich z tradycyjnym napędem spalinowym na modele zasilane akumulatorami elektrycznymi. Taki kierunek rozwoju postawił przed samorządami wymagania związanie z przygotowaniem odpowiedniej infrastruktury technicznej do bieżącej obsługi serwisowej nowych pojazdów.
Dlatego w polskich miastach powstaje coraz więcej nowoczesnych zajezdni autobusowych, których integralnym elementem wyposażenia są konstrukcje umożliwiające prace na wysokości. Jednym z najnowszych tego typu projektów jest zajezdnia MPK w Poznaniu, dla której zaprojektowaliśmy oraz dostarczyliśmy nowoczesną platformę roboczą.
Najważniejsze wyzwania projektowe
Realizacja projektu dla MPK Poznań była niewątpliwie ogromnym wyzwaniem dla zespołu KRAUSE w różnych obszarach.
Po pierwsze, chodziło o wymagania klienta dotyczące uniwersalności konstrukcji. Warunkiem koniecznym względem platformy roboczej była możliwość obsługi autobusów różnych typów o zróżnicowanych gabarytach.
Po drugie, wyzwaniem była ograniczona kubatura budynku. Zaprojektowanie konstrukcji wiązało się więc z optymalnym wykorzystaniem dostępnej przestrzeni, co możliwe było dzięki przeprowadzeniu bardzo dokładnych pomiarów na wstępnym etapie realizacji projektu.
Ale wyzwanie czekało na nas także podczas samego procesu montażu konstrukcji. Ponieważ harmonogram wykonywanych przez nas prac musiał uwzględniać prace budowlano-montażowe innych firm zaangażowanych w ten projekt, nasze prace przebiegały w kilku etapach i rozłożyły się w czasie na kilka tygodni.
Wysoka efektywność prac dzięki uniwersalności konstrukcji
Platforma robocza dostarczona do nowej zajezdni Warszawska w Poznaniu to pierwsza tak zaawansowana technicznie i w pełni zautomatyzowana konstrukcja w Polsce, sterowana za pomocą panelu kontrolnego.
Zastosowane przez nas rozwiązania w pełni odpowiedziały na wysokie wymagania klienta zarówno w obszarze funkcjonalności, ergonomii i bezpieczeństwa prac, jak również w kwestii, wspomnianej już, uniwersalności konstrukcji. I to właśnie uniwersalność, rozumiana jako możliwość obsługi autobusów różnych producentów, o różnym napędzie (spalinowy, elektryczny) i zróżnicowanych gabarytach, była priorytetowym wymaganiem. Dzięki tej możliwości przygotowanie stanowiska pracy dla mechaników przebiega bardzo sprawnie, co pozwala do minimum ograniczyć czas przebywania autobusu w hali serwisowej. A to przecież automatycznie przekłada się na efektywność jego wykorzystania w transporcie, a co za tym idzie – wydajność całego przedsiębiorstwa.
Nowoczesna technologia w służbie bezpieczeństwa
Zaprojektowana i wykonana przez nas platforma robocza to jednak nie tylko uniwersalność. To także, a może przede wszystkim, zapewnienie komfortu i pełnego bezpieczeństwa jej użytkownikom dzięki wykorzystaniu innowacyjnych rozwiązań technologicznych.
Na pierwszym miejscu należy z pewnością wymienić elektrycznie obsługiwane wysuwy boczne z czujnikiem światłowodowym, które pozwalają idealnie dopasować wymiary obszaru roboczego platformy do obsługiwanego w danym momencie autobusu. Wysuwane podesty zakończone są listwą odbojnikową, która zabezpiecza pojazd przed ewentualnymi uszkodzeniami karoserii. Z uwagi na konieczność dostarczania na dach bardzo ciężkich elementów, takich jak choćby akumulatory elektryczne, konstrukcja została wyposażona w suwnicę znacząco ułatwiającą ich transport. Przebywającego na platformie użytkownika ze wszystkich stron ochraniają opuszczane oraz regulowane barierki, które w razie potrzeby można szybko zdemontować, a o bezpieczeństwo użytkowników dodatkowo dba instalacja świetlna ostrzegająca przed wjazdem i wyjazdem autobusu ze stanowiska oraz światła sygnalizujące otwarcie bramek przy wejściu na podesty.
Komfortowe wejście na platformę gwarantują wygodne schody, choć – z uwagi na duże wymiary konstrukcji – dostęp zapewniony jest także z kilku innych stron za pomocą wysuwanych drabin pionowych z koszem ochronnym.
Krzysztof Dostatni, Prezes MPK Poznań Sp. z o.o.:
Nasz projekt, z uwagi na wysokie wymagania funkcjonalne, był ogromnym wyzwaniem. Dlatego zdecydowaliśmy się na współpracę z firmą KRAUSE, która ma wieloletnie doświadczenie w projektowaniu konstrukcji do prac na wysokości dla branży transportowej i świetnie zna potrzeby miejskiego transportu publicznego. To była bardzo dobra decyzja – producent dostarczył nam zaawansowaną technologicznie platformę roboczą, która zapewnia naszym pracownikom pełne bezpieczeństwo i komfort podczas codziennych prac serwisowych autobusów.
Korzyści w wielu obszarach
Zaprojektowane i wykonane przez zespół KRAUSE konstrukcje w pełni odpowiadają na wysokie i bardzo złożone potrzeby klienta zarówno w obszarze ergonomii prac, jak również w kwestii wymaganej uniwersalności. Poszczególne konstrukcje gwarantują zespołowi serwisantów komfortowe i bezpieczne stanowiska pracy, jednocześnie znacząco skracając czas wykonania prac serwisowych. Dzięki temu czas postoju autobusu w zajezdni jest ograniczony do minimum, co automatycznie przekłada się na efektywność wykorzystania floty i wydajność całego przedsiębiorstwa.
Firma KRAUSE jest w stanie także zaprojektować i wykonać specjalistyczne platformy robocze do serwisowania autobusów wodorowych, których obsługa wymaga specyficznych rozwiązań technologicznych.
Zapytanie do nas:
Jeśli macie Państwo jakieś dodatkowe pytania związane z ofertą aluminiowych konstrukcji specjalnych dedykowanych pojazdom szynowym i użytkowym, nie zwlekajcie! Wyślijcie nam zapytanie, a my udzielimy wyczerpującej odpowiedzi.
Brak aktualnych wydarzeń.
Wkrótce poinformujemy Państwa o nadchodzących terminach.