Bezpieczna obsługa autobusów w transporcie publicznym. Jak zapewnić mechanikom odpowiednie warunki pracy?

Polski transport publiczny stoi przed ogromnym wyzwaniem. W krótkiej perspektywie wciąż musi się zmagać ze skutkami pandemii – znacznie mniejszymi wpływami ze sprzedaży usług i większymi kosztami wynikającymi z dostosowania taboru do wymagań sanitarnych. W dłuższej natomiast, miejskie przedsiębiorstwa komunikacyjne czeka przegląd floty pojazdów oraz zakup nowoczesnych modeli, które spełnią zaostrzające się przepisy dotyczące emisji spalin. Dlatego od wielu miesięcy inwestują w nowe autobusy, które wymagają fachowej obsługi na co dzień. Jak ją zapewnić? Odpowiedź znają już eksperci z Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Bielsku-Białej, którzy korzystają ze specjalnej platformy roboczej firmy KRAUSE.

Utrzymanie floty autobusów w należytej kondycji to dla miejskich przedsiębiorstw komunikacyjnych niełatwe zadanie. Z jednej strony, stare modele pojazdów, od lat wożące pasażerów, wymagają coraz częstszych napraw. Z drugiej, zasilenie floty nowoczesnymi autobusami nie rozwiązuje automatycznie problemu – mechanicy muszą bowiem zdobyć nową, fachową wiedzę, by prawidłowo prowadzić ich bieżącą obsługę i okresowy serwis. Oba zadania łączy jedno – odpowiednio przygotowane stanowiska pracy, które – z uwagi na gabaryty pojazdów – często usytuowane są wysoko nad podłożem. Zakłady komunikacyjne muszą więc zadbać o należyte wyposażenie warsztatu w konstrukcje, które zapewnią zespołowi serwisantów ergonomiczne i bezpieczne warunki pracy.

Nowe potrzeby = innowacyjne rozwiązania

Jeszcze do niedawna prace serwisowe autobusów ograniczały się do niezbędnych napraw silnika i usuwania drobnych awarii. Sporadycznie obejmowały one przestrzeń na dachu, dlatego w doraźnych pracach dobrze sprawdzały się drabiny, pomosty jezdne lub konstrukcje z rusztowań. Te jednak, w obliczu wykorzystania coraz bardziej zaawansowanych modeli pojazdów z usytuowanym na dachu systemem klimatyzacyjnym lub akumulatorami elektrycznymi, zaczęły okazywać się nie tylko mało efektywne, ale przede wszystkim niewystarczająco bezpieczne. Coraz więcej nowoczesnych autobusów wymaga stałych prac konserwacyjnych w obszarze dachu. Jest tak zarówno w przypadku elektrobusów, których zasilanie oparte jest w większości na systemie modułowych akumulatorów usytuowanych na dachu, jak i tradycyjnie zasilanych pojazdów, których z kolei system klimatyzacyjny został ulokowany w tym samym miejscu. Ich serwisowanie wymaga od zespołu mechaników fachowej wiedzy, a od przedsiębiorstwa zarządzającego flotą – przygotowania ergonomicznego stanowiska pracy. Ekspert KRAUSE rekomenduje wykorzystanie specjalnie zaprojektowanych w tym celu platform roboczych (jezdnych lub stacjonarnych), najlepiej z regulacją wysokości, która pozwala na dopasowanie do różnych modeli pojazdów wchodzących w skład całej floty. Potwierdzają to przedstawiciele Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Bielsku-Białej.

Platforma robocza dla MZK Bielsko-Biała – bezpieczeństwo i efektywność prowadzonych prac

Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej jako jeden z pierwszych w Polsce zdecydował się na zakup konstrukcji zaprojektowanej przez firmę KRAUSE. Jego przedstawiciel wyjaśnia, że podstawowym celem inwestycji była poprawa bezpieczeństwa w trakcie często prowadzonych prac serwisowych systemu klimatyzacji, w tym wymiany filtrów. Zaproponowana przez dostawcę konstrukcja miała zastąpić wykorzystywane dotąd linowe systemy asekuracyjne, podwieszane w kilku miejscach do dachu budynku, a przez to znacząco usprawnić i skrócić czas wykonania niezbędnego przeglądu. Nowe stanowisko pracy podniosło komfort pracy, a dostanie się na dach autobusu jest teraz znacznie prostsze.

Ponieważ bielski przewoźnik posiada w taborze autobusy kilku producentów, a w bliskiej perspektywie ma także w planach zasilenie floty nowoczesnymi elektrobusami, niezwykle istotną kwestią była dla niego możliwość dopasowania konstrukcji do różnych typów pojazdów. I taka została oczywiście uwzględniona w indywidualnym projekcie. Dzięki temu dostarczona platforma robocza jest uniwersalna i pozwala na obsługę autobusu dowolnej marki. Warto także zwrócić uwagę na wyposażenie jej w rolki jezdne, które – w połączeniu z niewielką wagą tak dużej konstrukcji – pozwalają na swobodne przemieszczanie jej przez jednego pracownika.

Kluczowe dla bezpieczeństwa mechaników było zabezpieczenie konstrukcji systemem barierek ochronnych. W dostarczonej MZK Bielsko-Biała konstrukcji są one integralną częścią nie tylko schodów prowadzących na górę oraz samego podestu roboczego. Jak zauważa przedstawiciel, najważniejsze jest jednak to, że kosz osłonięty barierkami może być rozłożony także nad całą powierzchnią dachu pojazdu, skutecznie zapobiegając upadkom z wysokości. W ten sposób użytkownicy platformy otrzymują optymalny dostęp do wszystkich ważnych modułów autobusów, zachowując przy tym maksimum bezpieczeństwa prac. A to dla Klienta absolutny priorytet.

 

Realizacja dla MZK w Bielsku-Białej jest najlepszym przykładem na to, że inwestycja w organizację nowoczesnej infrastruktury do obsługi autobusów się opłaca. W ten sposób stwarzamy pracownikom bardziej ergonomiczne warunki pracy, skracając jednocześnie do minimum pobyt pojazdów w stacji obsługi. A to pozytywnie wpływa na optymalizację kosztów funkcjonowania przedsiębiorstwa.

Mają Państwo pytania? Chętnie doradzimy!